kite bako je kambing tuh!

aku ade cite kan pasal aku tengah menghafal 24 surah untuk kelas tilawah al-quran, anyway 2 days ago aku telah mengalami kekecewaan yang maha dasyat. kerana mengenangkan ustaz yang sangat garang aku telah mengabra kan diri sendiri. oleh yang demikian aku hanya mampu tasmid 4/24. sedih tau. sebab tuh aku buat keputusan untuk bako jer ape yang ada di depan mate..huhuhuhuhuh KITE BAKO JE KAMBING TUHHH!!!

marah tak? HUH.
...

sebenarnye aku nak bako kambing buat masak jer pun..jangan risau, kambing tuh aku beli kat tesco takder der nak curik kambing sesape..theheheh :)
ari tuh kan aku dah cakap " i want my own kitchen"
sebenarnyer aku suke masak, tapi ade masalah memasak kat umah org nih lagi lagi yang kucar kacir..adoi rase nak mengemas dulu baru baru boleh memasak..pastu peraturan memasak kat umah mak aku nih, sape masak die kene kemas dapor haha..sori hari nih i tak der mood nak mengemas dapor..dulu mase ade umah sendiri kejap hari-hari aku masak walaupun tak sedap tapi cute kot perasaan tuh wuwuwuw~ :)

straight to the point, smalam aku telah tolong akak aku masak. aku jadi tukang cucuk kambing jer (hehehe cite cam sendiri masak..derrr tapi resepi die memang aku tau pon) so smalam kitorg buat daging kambing bako dengan sos black pepper. sonang ajo! kang bukak pose kang ko leh lah try..rugi tak try, sedap kott..menjilat lidi wa cakap lu.


bahan-bahannye: 

1. beberape kg daging kambing 
(mengikut jumlah tukang makan)

2. bawang bosa yang kale kuning tuh

3. cili bengala a.k.a capsicum kale hijau

4. kentang kecik kemetot yang dibersihkan 
(takyah buang kulit dier..sebab nnt ngap skali kulit)

5. mushroom (tak kesah ape jenis pun)

motif aku letak warna-warni kat situ supaye lebih menarik weh!
kendian potong dadu cucuk sume bahan tadi pada lidi seperti dalam gambarajah diatas 
dah boleh start sedia kan bahan-bahan untuk sos pulak


bahan-bahan sos:

black pepper yang di tumbuk
bawang merah
bawang putih
sikit sos chili
sikit sos tomato
sikit kicap pekat (jgn banyak2 sgt nnt hitam legam plak)
garam secukup rase
oregano- penambah perisa

goreng bawang putih n bawang merah sampai naik bau, masukkan segala sos, serbuk black pepper, garam dan oregano biarkan seketike. tambah sikit bancuhan air dengan tepung untuk pekatkan sos tersebut. (kalau malas nak buat sos, kau beli jelah yang dah ready made kat kedai..pemaleh nau)

kemudian sos tadi dijadikan bahan untuk memerap bahan-bahan utama yang dicucuk tadi tuh. simpan dalam peti sejuk, 30 minit before bukak posa boleh lah start masuk kan dalam pan laper untuk dibako. masak awal-awal kang tak mampu menahan gejolak asmara plak kang.. hadoi


masak beberapa menet.

tips1: pastikan sos yang korg buat tadi tuh banyak sikit so, keseluruhan bahan utama dapat disaluti dengan lebih jaya dan saksama.

tips2: lagi banyak bawang merah lagi sodap.

tips3: boleh tambah bahan perise laen seperti cheese ker mengikut perasaan dan creativity masing-masing, tapi kalau tak sedap padan muke kau.

tadaaaa..


perghhh..sungguh takleh amik kulinari..sebab tuh amik applied art and design jer :)
tak de bakat langsung hias pingan.

selamat mencube.

Comments

  1. alamak, sedapnya sobsob
    terima kasih sudi kongsi ^^Y

    ReplyDelete
  2. Mcm best!...tp aku xde kambing,,,bakor lembu la!

    ReplyDelete
  3. @farahin : u're welcome :)
    @harzharun: ayam pun boleh..kalau semua tak de kau pege bako sampah blakang umah je lah :P

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts