"anak abah yang paling cantik"

salam.



ye..ye aku tahu aku hutang satu post terakhir pasal Blogger day out, jangan risau post tu dah pos siap.. cume nak tunggu malam baru publish, sebab budget retis sangat kan post dua-tiga-empat entry sekali gus. lol :)



hari ni, genap 5tahun abah pergi. kejap jer. hukhuk :'(
bile teringat balik aku sedih.
sebab aku paling last sampai hospital masa tu.

masa tu kat matric PJ,
takde orang bagi tahu aku yang abah masuk hospital.
alasannye, abah masuk hospital sebab demam aje.
masa diorang kol, aku dalam kelas. handphone silent.
jadi aku tak dengar ape-ape.
abes class aku cek berbelas-belas missed called.
aku kol balek.

abah dah nazak, Fie.

terus aku nages-nages angkat taxi dan tu jugak.
air mata dah berjurai.

pakcik taxi tanya:
"apesal awak nagis"

aku jawab:
"ayah saye nazak."

pakcik tu cakap lagi:
"ala, kalau nak mati-mati jugak"

...

aku diam, dalam hati :
"apekah aku patut hempuk pakcik teksi tersebut kearah cermin cab beliau?"
tak membantu ok, lebih baik kau diam dari cakap dengan penggunaan kata yang salah. huh, tak de komensen punye org. memang lah semua orang akan mati..tapi sila pakai perkataan dan intonasi yang betul. ceh.

dah sampai sepital aku bayar n terus blah, aku dah lah tengah emo sebab aku orang last tau. huhu

masa aku sampai doctor kate dia dah terpaksa "mati" kan abah.
aku cume sempat mintak maaf dan cakap aku sayang kat dia,
aku tak pasti sama ada dia dengar atau masa tu dia tengah bertarung nyawa dengan maklaikat maut. ya ALLAH, harap dia dengar dan maafkan segala dosa anak die yang paling nakal nih :'(

...

kalau korg masih punya mak dan abah,
jangan lupakan mereka.
selagi ada berjasa la,
sekali hilang tak kan berganti.


aku ingat.
masa aku masuk skolah asrama,
abah bagi kad bank dia,
aku joli duit dia.


selalunya bila kol kolumpo:
"mak ada?"
aku pun tak tau kenape aku tak pernah tanye:
"abah ade?"

kol dia bila duit habis.

tapi abah aku lek jer.

kadang-kadang dia takde duit.
so dua-tiga bulan duit dewan makan aku tak bayar.
sebagai seorang budak mase tuh, 
kite tak pernah sedar kesusahan mak abah kite cari duit siang malam, 
geram, dan merajuk tak telepon rumah berminggu-minggu.

dah tu pandai pulak mintak scholarship negeri.
dah dapat scholar lagi lah berlagak tak nak balik rumah.
sibuk jadi jaga bola jaring, 
main bola baling macam-macam peringkat,
bercinta macam tak ingat.

huhu. budak kecik, otak tak panjang.
aku tau dia tau aku nakal.

tapi abah aku lek jer.
tak pernah marah,
apetah lagi pukul.

aku ingat. 
die selalu panggil aku "anak abah yang paling cantik" :')
sebab die cakap kaki aku cantik macam dia. huhu

kaki abah aku memang cantik dan lembut.
dia ada kencing manis,
jadi dia memang jaga kaki dia supaya bersih dan tak luka
rajin sapu losyen kat kaki dia.

anak dia ni malas.
setiap kali dia mintak tolong sapu losyen,
dia kena puji anak dia dulu,
"anak abah yang paling cantik"
baru anak dia nak buat.

huhu.

aku ingat.
masa aku mula-mula masuk matric uia,
setiap orang yang dia jumpa kat mana-mana,
dia akan bagi tahu:
"ini anak saye, dia ambil architecture dekat uia"
sambil tunjuk kearah aku -.-"

dia cakap:
"nanti boleh la fie design-kan rumah mak & abah kan?"

huhu


bertapa dia bangga dengan anak dia yang nakal nih.
aku harap dia maafkan aku.

dear abah,
abah tak sempat tengok saye graduasi.
walaupun lari bidang, 
in sha allah kalau ade rezekinya,
design rumah mak dan abah 
yang dah saban tahun duduk dalam kepala otak ni akan saye realisasikan.

in sha allah.
al-fatihah.

"semoga abah ditempatkan dengan 
orang-orang beriman dan beramal soleh"


...


ps:
happy birthday ati, 
mesti ati yang paling sedih 
sebab abah pergi pada hari jadi dia.
tapi takpe, 
itu akan buat ati selalu ingat kan abah kan? :)
*ati= adik ke-3 last dalam family aku.



"kalau korg masih punya mak dan abah,
jangan lupakan mereka.selagi ada berjasalah,
sekali pergi takkan berganti"

jangan nakal macam aku :'(
dah beranak,
diorang dah pergi,
 baru nak sedar kesusahan mak abah.

sekian.



Comments

  1. oh tidak..
    serius touching..

    kuasa menulis dari hati..

    Al-Fatihah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thnx kak dayah,
      tak sehebat penulisan coretan suami isteri :P

      Delete
    2. eehhhh...

      penulisan fie mantap..

      kak dayah nih tercicir jauh...

      :)

      Delete
    3. eleh..eleh..blogger famous kalau merendah diri mintak lempang manja gitew! HAHAHA :P

      Delete
  2. huhuhu.. kak fie, sedih sgt2 :'( tp, kak fie mesti lagi sedih kan? huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedih tapi ape yg kite boleh buat ialah doa kan :)

      Delete
  3. :'-( Keep on praying for him. In sha Allah he's placed among the chosen ones.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts