dyslexia.

salam.

ari ni aku nak cite pasal dyslexia.
sebenarnye aku pun tak tau ape kejadanye dyslexia tu sampai lah studio mates aku datang kat aku tanye idea sebab die takde idea untuk final project die.


peah: kak fiey, peah takde idea.
fiey: peah buat pasal ape ek?
peah: dyslexsia.
fiey: dyslexia tu ape ek..hukhuk..
peah: dyslexia is kesukaran belajar, basically it's difficulties in learning progress something like dat.
fiey: hurmm..nampaknya peah tanye kat orang yang betul. i start reading masa darjah 4..so it's make a dsylexia lah kan? baru ku tahu.


dah. pungpang-pungpang soalan aku dapat.
...
tetibe aku jadi bahan interview, tapi takpe member punye pasal :)


seriously, aku mula pandai membaca masa aku darjah 4. dan baru beberape minggu lepas aku tahu aku seorang dyslexia. aku memang ade masalah daya ingatan yg sgt teruk, hanya ingat certain things jer.. rupanya ini lah puncanya..huhuhu..tapi takpe aku masih boleh bangga sebab aku antara mengidap dyslexia yg boleh dikata kan agak berjaya..sebab anytime by now aku dah nak pegang sijil ijazah sarjana muda in applied arts and design. pheww terharunya :')

kate pak wiki:

"dyslexsia is a brain-based type of learning disability that specifically impairs a person's ability to read"

jujur kata, memang aku mengalami kecalaruan dalam pembelajaran..aku agak lembab dibandingkan orang lain..memang superlembab..cepat lupa sampai lahirnya rase dah malas nak belajar. aku tak suka membaca, bukak surat kaba aku tengok gambar jer..ape-ape buku la..kalau aku katam 5-6kali tengok gambar jer..yang berwarna n lagi simple lagi aku suke..sebab tu sampai sekarang quran aku khatam sekali jer sebab susah sangat nak bace walaupun dah belajar tajwid sejak skolah rendah. huu..ruginye..dah tua-tua baru nak struggle baca quran..huhu

family aku pun bukan kaki membaca sebab tu i have to learn by myself, so masa kat sekolah.. masa darjah 3, bila cikgu kenal pasti yg aku masih belum boleh membaca, terus die masuk kan aku kelas special dan hari-hari belajar suku kata. 

masa tu mmg aku struggled lah, yelah kengkawan sume dah paham belajar sedangkan kau baru nak belajar membaca.. seriously i felt stupid. huh.

grammatical error.
belaja grammar 18juta kali pun aku masa susah nak ingat bila kena guna had,have whatsoever..so, don't bother my error eh..hukhuk.

bad in remembering.
bila orang tanya aku dah tengok movie sekian-sekian, padahal aku dah tengok pun aku tak pandai nak keluarkan synopsis, memang fail lah kalau bab-bab nak kene cerita balek..cerita kelakar pun terus jadi tak kelakar bila aku cite. 
hadeh..so diharap tonton sendiri. aku memang takleh harap!

i am suck in mathematics.
aku paleng tak suka math sebab aku rase itu sangat susah..sampai tingkatan 5, aku tak tau macam mana aku boleh masuk kelas paleng pandai kat skolah masa tu..semua budak pandai-pandai..dan aku satu-satunya yang selalu tak lulus math. sampailah satu hari aku rasa aku bodoh, sebabnye sebab aku sorang..kelas aku yg penuh budak-budak pandai tu tak dapat 100% A setiap kalau exam.


maka satu hari aku buat satu soalan math yang aku sangat susah..buat sampai dapat..alhamdulillah math aku A1! cikgu class aku pun kaget macam mane aku leh dapat A. aku pun kaget. lol :')

hahaha. hurmm.. so sebab sejak aku pandai membaca.. aku mula suka menulis..sebab hanya melalui tulisan aku boleh ingat balik perkara-perkara yang tak ter-save dalam kepala otak aku nih. adeh -.-"

anyway..kanak-kanak dyslexia memerlukan perhatian yg lebih dari segi bantuan macam ajar mereka membaca whatever, diorang myb agak lambat sikit so bersabar lah yeah..because we are so spacial. so kalau anda dyslexia, atau punya anak-anak dyslexia:

jangan bimbang..memang makan masa nak mengajar kami tapi kami awesome..ramai tau cendiakiawan yg gifted dengan dyslexia but they managed to be 1 of important peeps in the world macam Albert Einstein, Michael Faraday, Alexander Graham Bell, Orlando Bloom byk lagi celebrity yg ade dyslexia nih.







"DREAM BIG"
orlando bloom.





"Dyslexia is a gift"
Dia bagi kita kekurangan disuatu tempat..
di satu tempat yang lain mungkin kita punyai lebih dari orang lain♥
...

ps/aku selalu tak ingat nama orang, tapi selalu excited tgk muka macam kenal..bila tang nama struggle gile perah otak mengingat tapi haram haih..
so jangan kecik hati dengan aku :')

ps/ patut design alquran dengan gambar kan, mungkin lebih mudah faham. in sha allah!

Comments

  1. jangan la lupan kak dayah...
    pehlissspehlissspehlissssss.....
    :D

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts