Semua orang ade limit.

Salam.
Kadang-kadang bila kau dpt hikmat sakti judge orang, ade tak kau orang tengok segenap keliling, *eh aku kenal ke dia nih utk aku judge?
Setiap orang berbeza. Kenapa nak samakan orang yang berbeza?
..
It's not about you don't care or u do things "sambil lewa"
You know sometime, u did try ur best, tapi kau dah sampai kat limit.
Orang boleh cakap "semua orang ade masalah", tapi cuba kalau masalah tu kena kat dia. Mampu ke dia nk hadap? Dengan tenang?
Kuat kuat kau cuba pun sampai satu masa kau dah tak mampu nak buat apa. Sebab Kau penat. Penat
Sape nak tolong kau kan? Ape perasaan kau kalau ade yg cakap sudi nak tolong kau, tapi tolong dia tu macam angin, puuupuuu..tiup kencang. Sedap tiup tiup..Puii..air liur terpercik..ape pun tarak. Simpan jer lah.
So,oleh sebab itu, kau buat jelah ape yg dapat, target kau memang dah lari abes lah kan..kau buat tak tengok kiri kanan langgar segala, asal kau lulus. Lantak lah asalkan lulus..kalau target tinggi melangit dengan tenaga kerja yg terbatas memang silap besar, silap hari bulan benda kau kejar kau tak dapat, benda kau gendong berciciran.
Dengan education sistem yang sedia ada nih, dah nampak-nampak berat sebelah. Terutamanya university punye sistem. Kau tak kipas, sok kompem buntut kau panas. Kau melawan maksudnya kau mintak di fail kan.. Kau fail kau kena repeat. Gila. Mampus lah aku dah try the best..
Nak ikut stendet student lain yg memang "tengah" cemerlang. Mmg silap. Semua ade level masing-masing. Dulu aku pun cemerlang, 4 bijik art works display kat perpustakaan matrik.  Dah gah dah time tu. Nak di jadikan cite tuhan nk bagi ujian. Datang itu, datang ini..Tetiba hidup berubah. I lost my skill. My work suck. Creativity macam sampah. Ah zaman aku dah berlalu, aku cuma nak lulus cemerlang, takde nak jadi budak "4flat" pun sebab aku tau bukan sekarang!
Tapi orang tak paham. Yang dorang nak, YOU HAVE TO FULL FILL OUR REQUIREMENTS, takde? Sila repeat! Kononnya nak jadikan kau "calon pekerja terbaik" sebab kau tak berape nak baik, di bagi kau masa gali balik..prektis make perfect katenye. Tapi semua tu bullshit, sok kuar takde bende kau boleh repeat balik. Takde. Owh anyway, aku dah banyak kali dengar konsep keje tak sama langsung dengan study. So ini semua poyo.
Ps/ being a design student is all about making ur lecturer shut up their mouth. Walau pun kau takde hak nak decide final design kau, dan terpaksa pertahan kan "design kau" yg diorang pilih. Kalau dorg gelakkan kan design kau maksudnye ape? Lol. Buat jer lah. Dis is uni life, design student's life mannn. (Design student versi aku= +anak dua, recently single..crazy)

Comments

Popular Posts