Followers

Tuesday 23 July 2013

KEY Business Jangka Masa Panjang


salam alaik..

sejak dua menjak nih, business online tumbuh macam cendawan tumbuh selepas hujan..masing-masing nak cari duit lebih. Kita pun sama lah, tengok orang buat business,kite pun nak buat jugak..


Tapi kebanyakkan kita "main redah jer" tanpa ilmu pengetahuan yang cukup didada, main buat sesuka hati..business ape yang kita buat pun kita tak tau..kononnya boleh buat duit..pung pang pung pang.


itu tipikal rakyat melaysia.


beli tudung sekodi, jual nyer tidak...huksss (dulu fiey jual tudung KBYE)


lagi terbakar bila kita tengok ramai anak-anak sekarang shopping tak hingat dunia beli louboutin macam beli kasut bata. perghh..berdarah bijik mato!


tanggapan kita biasa:

"hurmmm..anak orang kaya! pakai card credit bapak kasi boleh lah"

ade orang yang memang jenis bertuah dilahirkan sebagai anak hartawan,

kite..boleh tengok saja sampai sawan.hahaha..

Tapi!


kita tak perlu jadi anak orang kaya, tak payah susah kedarah nak kawen orang kaya sebab impian kita yang besar dan setinggi KLCC tuh!


actually, kita pun boleh merasa titik peluh sendiri, yang penting ilmu kena ada. pemilihan business yang bagus adalah penting..macam mane nak buat pilihan business terbaik? ade beberapa aspek kita kene tekankan sebelum sesuatu business dimulakan, ketahui background and lihat kejayaan orang yang terdahulu, macam mana diorang boleh berjaya..


nak jual goreng pisang tepi jalan pun nak kene buat research, takkan nak jual goreng pisang kat tepi jalan yang tiada orang nak lalu kan, mesti lah nak kene cari jalan yg paling ramai orang lalu lalang betul tak?

so, ambil kira aspek-apek penting sebelum "ternganga" di pertengahan jalan..

next, ketahui ape jenis perniagaan yang anda nak jalankan..study sedikit sebanyak ape itu "perniagaan"


adekah korang ingin memulakan:


perniagaan sendiri dengan modal sendiri, products sendiri dan system perniagaan sendiri 


atau


perniagaan dengan modal sendiri, siap dapat products dengan system perniagaan nye sekali..pendek kata platform complete dah ada tersedia..tinggal nak manage aje


perbezaan terbesar antara kedua-dua jenis perniagaan ini adalah 2M iaitu modal dan masa.


contohnya hari ini kita nak bukak kedai makan, kite nak kena sewa kedai, kita mesti nak buat renovation betul tak? nak beli perabot kedai, nak beli barang masak bagai, nak kena pakai pekerja..keuntungan belum tentu dapat pada bulan pertama, nak tunggu balik modal mau berbulan-bulan..


berbanding jika start business dengan platform yang telah tersedia seperti Business Premium Beautiful, kita tetap keluarkan modal, tapi sekali sahaja seumur hidup, dari modal tersebutlah jugak kita dapat product (takperlu tambahan duit)


bulan pertama kita dah merasa keuntungan, janji kita KONSISTEN dan dan mengikut business plan yang dah pun disediakan oleh mentor-mentor yang dah berjaya.



Basically ada tiga perkara penting yang korang perlu ambil perhatian sebelum sesebuah perniagaan di mulakan:


1. COMPANY


Adakah sesebuah company yg korang duk usha tu kukuh dan stabil?



2. MENTOR

mentor adalah seseorang yang dah berjaya yang kita boleh buat bahan rujukan. pemilihan mentor adalah penting sebab mereka nih ada rahsia yang tersendiri dan merekalah yang akan bersama-sama kita menuju kejayaan, jadi cari lah mentor yang kuat dan hebat, yang sentiasa menarik kita ke atas, yang selalu memberi ilmu yang tak boleh kita dapat dari google search..mentor yang memberikan kita 100% komitment apabila kita memberikan mereka 100% komitment terhadap mereka. insha allah berdua lebih baik :)


3. Product Berkuality




This business is not all about making money semata-mata or ajak orang join biznes kita.. 

It is life changing process
nak transform from :

Penakut jadi Berani
Pemalu jadi Peramah
Demotivated jadi Full of Motivation
Pasif to Active
Malas pada Rajin!



Konsep Business ini adalah TEAM WORK PROJECT! lebih banyak kita membantu rakan business, lebih banyak kita dapat kongsi bersama, takde istilah "aku buat susah-susah, die yang dapat lebih" sebab business yg sangat flexible and win-win situation, banyak mana kita buat..banyak itu kita dapat..




"Hanya diri kita sendiri kita sendiri mampu mengubah nasib kita"
-siapa ber usaha dia berjaya..

mentor membantu pegang tangan kita.. bagi tips dan trick jalan shortcut utk menuju ke puncak..antara kita nak dan tak nak kite tarik kembali tangan mereka, kita sendiri yang mengerakkan usaha..


belum ada kot boss yang willing to grab our hand and always tarik kita ke atas kalau kite berkerje biasa-biasa nih, ape lagi nak naik kan pangkat kita kan..?keje lah 3-4 tahun gaji naik rm50-100 jer..ramai orang yang fiey kenal mcm tuh..so sebab tuh kite kene ada second income dengan tekanan ekonomi, barang-barang naik harga tapi gaji tak naik nih..





TARGETKAN UNTUK ADD VALUE PADA DIRI DAN ORG LAIN 
bila mereka DAPAT BENEFITS, mereka pasti HAPPY dan pastinya nak BUAT lagi!!




No comments:

Post a Comment