Followers

Saturday 3 August 2013

5 Sebab Duit Gaji Tak Pernah Cukup dan 10 Tips Murah Rezeki Hanis Haizi



salam!

fiey rasa tertarik dengan status seorg sahabat di FB awal pagi tadi..







1. Gaya hidup meningkat.
Waktu pertama kali bekerja transport anda ialah bas, kereta api, setelah bekerja beberapa tahun, beralih menjadi taksi. Bila dulu tidak suka ngopi, sekarang hangout di coffee shop bersama teman-teman adalah jadual rutin setiap Jumaat. Ini yang terjadi pada banyak orang. Terutamanya, penjawat awam.

Cyril Northcote Parkinson penulis buku Parkinson's Law mengatakan semakin besar penghasilan seseorang maka dia cenderung meningkatkan cara dan gaya hidupnya.

Akibatnya, pengeluaran pun bertambah seiring dengan peningkatan penghasilan. Apalagi jika peningkatan pengeluaran melebihi kenaikan gaji. Misalnya gaji hanya naik 10 % sementara pengeluaran bertambah menjadi 10-20 % . Bila terjadinya keadaan seperti ini, seberapa besar pun gaji Anda, tidak akan pernah cukup!

2. Tiba-tiba menjadi penting.

Saat terjadi kenaikan gaji biasanya yang juga naik adalah keinginan terhadap sesuatu. Padahal, ketika gaji belum naik, keinginan itu tidak muncul.

Misal, saat gaji RM1500, Anda tak melirik gadget tertentu karana menganggap tidak penting dan tidak cukup duit. Tapi begitu gaji naik dua kali ganda, tiba-tiba saja Anda merasa gadget tersebut menjadi penting. Mengapa? Karana ada dana yang memungkinkan untuk membelinya. Padahal itu hanya keinginan bukan kepentingan. Kepentingan adalah kita tidak produktif bila tidak memiliki suatu benda tertentu. Bila dengan gadget tersebut mampu memudahkan pekerjaan dan membuat Anda lebih produktif, boleh saja mengalokasikan (allocate)  dana untuk memilikinya.

3. Lebih enak dibelanjakan daripada ditabung.


Niat sebelum mendapat gaji adalah menabung dan investasi, namun niat ini terabai begitu sahaja apabila gaji sudah berada di tangan. Tiba-tiba saja Anda merasa sayang mengeluarkan uang untuk menyiapkan masa depan.  menabung? Nanti kalau ada sisa. investasi? Sayang, bulan depan saja. Selalu ada alasan untuk menunda niat ini.

Mengapa berubah pikiran? Karana belanja jauh lebih menyenangkan daripada menabung. Ketika belanja, Anda akan mendapatkan handbags, kasut, baju dan lainnya. Sedangkan kalau ditabungkan, Anda tak melihat barangnya.

Memilih barang saat belanja juga memberikan kenikmatan tersendiri. Begitu menyenangkan sampai kerap tak sadar telah menghabiskan Wang di dompet. Akhirnya ketika ada keperluan yang benar-benar penting, kewangan menipis dan merasa gaji tak pernah mencukupi.

4. Dihabiskan di depan.

Begitu semua kewajiban atau tagihan rutin sudah dibayarkan, Anda lantas asal mengeluarkan Wang. Atau begitu menerima gaji, perlanja jadi longgar. Di tengah bulan, Anda boleh metutup mata melihat tawaran sale, tapi apabila hari terima gaji, selalu ada alasan untuk membeli apa saja di depan mata. 
Karana harga murah, barangnya koleksi terbatas, modelnya menarik. Jika ini terjadi pada Anda, jangan hairan jika gaji tidak cukup hingga ke gaji berikutnya.

5. Kenaikan tak sebanding dengan inflasi.


Kalau sudah berhemat dan mengencangkan ikat pinggang tapi gaji tak cukup juga, kemungkinan besar karena kenaikan gaji tak sebanding dengan kenaikan inflasi. Kalau kenaikan inflasi saja misalnya 15 persen, kenaikan gaji per tahunnya hanya 10 persen, jelas tidak akan mengejar kebutuhan. 

sources: http://jambi.tribunnews.com


tips murah rezeki hanis haizi
1)Beribadah - Solat 5 waktu

Perkara yang paling wajib sekali buat kaum muslim semua, sembahyang 5 waktu jangan sesekali tinggal. Even tho sometimes boleh terlupa or tertinggal try practise jangan tinggal selagi kita mampu. Sebab kita minta rezeki dari Allah, yang wajib pun kita tak buat jadi rasa-rasa Allah nak kenankan doa kita tak?

2)Tinggalkan perbuatan DOSA

Dosa bukan sahaja buat hati kita resah malahan tertutup pintu rezeki. Mengumpat, busuk hati , buruk sangka, dan sikap iri hati tu pun antara perbuatan boleh mendatangkan dosa. Bila nak dapat rezeki lebih, kita mesti sentiasa bersihkan hati kita.. jangan cepat rasa dengki dengan kejayaan orang lain. Sebab tu sometimes some people rezeki ada tapi tak pernah cukup or puas.

3) Beristighfar

Bila dilanda masalah, always remember Allah sendang menguji kita. SABAR! Hanis banyak dilanda tomahan, kata-kata keji oleh orang sekeliling, and at one point it almost come to my breaking point, but at that time I remember no one stood by me but Allah. Tiap-tiap saat berdoa pada Allah berikan kekuatan dan lindungi kita

4)Berbakti pada orang sekeliling

Orang sekeliling ni termasuk family kita, mahu pun orang luar. For me my knowledge is the way for me to help others so that they will gain the same thing too. I help my partners to develop their business, saling bantu membantu. And as a leader kita tidak boleh pentingkan diri sendiri.

5)Berusaha

Siapa yang berusaha pasti akan dapat, itu Sunnahtullah. 
Allah tidak akan mengubah nasib seseorang itu, jika dia sendir yang ubahnya. Jika kita mahukan sesuatu yang berbeza jangan berharap jika kita lakukan perkara yang sama. Kita mesti tahu usaha yang kita bagi tu setimpal tak dengan apa yang kita harapkan? Ramai yang nak rezeki lebih, tapi cakap je lebih usahanya kurang.

6)Bertawakal

Konsep bertawakal ni datang bila akhir sekali setelah kita berusaha yang terbaik mati-matian, buka baru usaha sikit dah tawakkal. Tawakkal means kita berserah kepada Allah. Because Allah knows best!! I still remember macam mana hanis nak qualify my first trip to Tokyo dulu. Company bagi time duration 4 month period, during the final month tu macam-macam cabaran yang hanis terima dengan anak sakit keluar masuk hospital, leader tinggalkan hanis, anak tak ada orangjaga , suami pula bising kita buat bisness.. tapi hanis tetap BERTAHAN dan Berserah kepada Allah. ALhamdullilah hanis terus qualify! 

7) Bersedekah

Membantu orang yang kurang upaya, kurang mampu. This one jadikan amalan hari-harian. Sesungguhnya kebajikan itu memberikan kekuatan dalam hati, murah rezeki dan kekuatan jasad.

8)Konsep Bersyukur

Banyak atau sikit, kita kena sentiasa bersyukur. Jika sedikit pun takpe itu rezeki kita untuk bulan ni, janganlah berputus asa ataupun cakap bukan rezekiku disini. Sometimes Allah wants us to remember macam mana rasa bila dapat sedikit mahupun banyak. Apa pun rezeki Allah luas, dan ingat Allah tidak Zalim!

9) Rajin Berdoa

Jadikan amalan setiap hari, setiap waktu solat untuk berdoa. Doa akan mendekatkan diri kita dengan Allah. 


10)Solat Dhuha 

Solat Sunat Dhuha boleh dianggap sebagai rasa terima kasih
seseorang hamba kepada Allah SWT atas segala berkah hidup
yang diberikan-Nya. Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkan solat ini tanpa
keuzuran dan umat Islam amat dituntut melakukannya. Abu
Hurairah pernah berkata: “Rasulullah SAW berwasiat
kepadaku tiga perkara agar jangan ditinggalkan puasa tiga

hari tiap bulan, dua raka’at Dhuha dan Witir sebelum tidur.”


"Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan 
mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. "



(Surah At Talaq ayat 2- 3)


sources: HanisHaizi.com

4 comments:

  1. Bersederhanalah dlm stiap perkara. In sha Allah, pasti rezeki ALLAH kurniakan mencukupi.

    ReplyDelete
  2. kalau ikutkan gaji, mmg x dapat nak belanja diri sendri apatah lagi orang lain..

    kne cari inisiatif lain utk increase ur income..kne usaha lebih kalau nak duit lebih..x gitu..hihi

    ReplyDelete
  3. Betul tu..ukur baju di badan sendiri..amalkan sifat wasatiah dlm kehidupan...

    ReplyDelete
  4. Mungkin banyak buat dosa rezeki tertutup...

    ReplyDelete