Followers

Saturday 20 September 2014

LELAKI, semua sama.

salam!



*gambar sekadar hiasan*


"lelaki, semua sama"

kau dah try semua lelaki ke?
kalau tak try semua nape cakap semua sama? ha? ha?

aku tak tau lah same ke idok semua, sebab aku tak pernah try lagi semua.
setakat nih aku baru pernah cuba 3 orang jer. (LOL) 2 sama, satu dalam tempoh percubaan.

..


"lelaki, semua sama"

seriously, when i WAS a WIFE, 
itu lah pandangan Fie jugak. Tipikal.


tapi bila Fie mula berkerja, 

dan setiap hari Fie berhadapan dengan berbagai jenis LELAKI, 
i've change my thought.

betul lah "dia" kata, bila kite dah keje baru kite nampak dunia.



lelaki, memang berbeza. susah nak jangka



jangan hanya kerana seorang lelaki, 

kita tag "semua lelaki sama jer"



...

LELAKIsemua sama 
-punca perceraian rumah tangga.

...

kau tau, aku ade 2 BFF. ramai sebenarnya yg aku "rasa" macam BFF, tapi rupanya kawan datang dan pergi.  tapi yg dua ni kalau aku hilang celah dunia, soheh aku rasa diorg tau mana nak cari.

tapi aku sedih. nasib diorg lebih kurang aku.
yg sorang dah pun ikut jejak aku.
yg sorang lagi dah menampakkan ura-ura.

...

pagi-pagi buta tadi kawan fie kol, kate hasben dia ade pempuan lain. -biaselah tu.

yg tak biase kalau hasben kau, memang lambung kau tinggi tiap hari, dodoi siap kan. ohoi. itu RARE. bungkus satu ikat tepi.


(you know, sometimes bila kau jadi antara orang pertama yg get thru "something", contohnya macam kewan, atau beranak, atau menghadapi komplikasi rumah tangga, hadapi perceraian dikalangan sahabat handai. maka so nya secara automatic kau sering kali akan dihujani pelbagai persoalan pelik-pelik secara tetiba dari sahabat dekat, jauh yg add secara random utk mencari persamaan terhadap diri sendiri. (kebanyakkan nye perempuan lah nih -COMPLICATED!)

especially yg facing problem rumah tangga..fie cam ne ni? cam ne tu?
kadang-kadang aku rase mcm patut ke aku bagi solusi disini?
padahal aku seorang perempuan, dah tentu-tentu aku kat side hang)


...


aku tak faham. kat TV bukan main banyak lagi cerita yg memberikan pengajaran tentang rumah tangga berkocak, pastu bagi pengajaran kalau kau buat camni, ape akan jadi pung pang pung pang.

ok. lelaki memang tak tengok tv sebab busy keje!

yg sibuk tgk drama melayu tu semua org puan, pastu SEBOK KOMPER NGN LAKI DIA. tak sweet cam ABG ZEN, tak SADOR cam pilot 200% (aku tak tau nama sebab aku tak tgk) KBYE.


yg aku lagi tak paham, dengan lelaki yang dah experience depan mate ape jadi kat kawan-kawan dia tapi still nak "cuba" pulak kat bini sendiri. eh? helo tak kesian ke kat bini kau? aritu kau ye sangat.. "eh kesiannye kat kawan kite tu bla bla bla kite boleh buat drama based on bla bla bla"

*batukjaps*

bukan ape, aku cakap jer. dari "percubaan" tu lah datangnye kesan kedian hari.
cinta antara benua bagai. kan, tak caye tanye yg dah pencen, yang dah insaf sana tuh. kompom kau kene tampar percubaan.

ingat. ustaz don dah habaq aritu:

kalau isteri kuangajaq ngan laki, dia panggil derhaka kat suami.
kalau laki kuangajaq kat isteri, panggil derhaka kat tuhan. 
isteri tu anugerah tuan-tuan, berat tu.


tak yah lah bercerai berai. 

malulah sikit bila orang tanye: kenape cerai dulu bukan ke kawen suka-sama-suka?

-ini, jujur. serius cakap soklan paling maut nak jawab. kau nak hina menyalahkan ex kau pun tak sampai hati walaupun perkara benar. (LOL) 

..

based on experience aku kalau case biase2 tak yah lah nak buat "trending" sangats, 
susah tau dak nak jadi mak dan bapak serentak (kalau ade anak). 

kau nak kene keje, balik nak kene buat keje umah. dengan gaji kau sejemput, kau takkan ade masa utk anak2, apetah lagi utk diri kau sendiri, kau tau tak yg paling susah is nak MAINTAIN HAPPINESS, sebab bila kau tak happy anak2 kau pun tak happy. kau stress ke kau sakit ke takde sape nak tolong, kau nak luahkan perasaan pon sumpah takde sape nak dengar. takkan nak nyusahkan mak bapak lagi, kalau jenis mak bapak susah sorry to say babe, bedarahlah kau nak hadap semua sensorang. 

susah weh! serious!

tapi kalau dah kau rase mcm kau akan rase mcm tgk muka dia rase boleh jadi nusyuz hari-hari better angkat kaki lah cite die.

...

dasar lelaki, diorg suka mencuba. 
dan 
perempuan memang tak suka diduakan 

(betul ker rumusan aku ni?)



jadikan kawan2 kau yg "dah tak boleh pandang kebelakang" ni sebagai penanda aras.

perceraian bukan perkara mudah. bukan macam kentut, dah setel -lega.
nope. bendanyer berpanjangan, lain lah kalau kau cerai memang belum ade anak. perjalanan nyer lagi senang lah.


LELAKI kena ingat, 
hati seorang wanita ni kalau dah tercalar sorry lah.
maka so nyer, jagalah hati mereka sebaik mungkin.


...


ps/ suka tengok #SelamatPengantinMadu . harap suami-suami luangkan masa menonton bersama isteri-isteri tersayang, amik pengajaran dari cerita tu kay. jangan asyik balik keje main candy crush jer weh :)


pps/ tak semua lelaki sama, by the time kau akan belajar banyak benda dari sumber sekeliling kau. 

bak kate ex-mak mertua aku. 
"perkahwinan: saling melengkapi tak penting mana, 
tapi jauh mana keselesaan kau utk habiskan usia bersama"


pelan-pelan ok, biase lah darah muda. aku pun sama dulu, tapi aku dah tak leh nak buat ape dah. kau boleh susun lagi strategy bahagia  :)

#LETGOandLETGOD :)

2 comments:

  1. wow...osem hot stuff. akk ssy stju dgn penerngan akk.dulu iman ckp laki smua sama. b4 tu nk gtau iman xkwin lagi la still single. almost a few years bila couple asyik putus n pkr laki sm je..then bila dah kelaur dri dunia sempit bru la iman jmpa sttemnt yg laki smua xsama. and bila jodoh xpnjg iman anggap itu bukan yg terbaik.

    ReplyDelete
  2. tergelak time baca...tapi ada benarnya..
    thanks sharing!

    ReplyDelete